Transport publiczny w Barcelonie jest świetnie rozwinięty, dzięki czemu poruszanie się po mieście jest szybkie, sprawne i relatywnie tanie. Czym najlepiej dojechać w wybrane miejsce? Jakie są zasady korzystania z komunikacji miejskiej? Jaki wybrać bilet? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w dalszej części posta.

W Barcelonie funkcjonuje zintegrowany transport publiczny, na który składa się świetnie rozwinięta sieć metra, liczne linie autobusowe, kolej podmiejska oraz wspomagające linie tramwajowe. Miasto mocno inwestuje w rozbudowę i usprawnianie komunikacji zbiorowej, dzięki czemu korzystanie z niej jest naprawdę komfortowe. Na tle innych europejskich metropolii bilety są relatywnie tanie (obniżono ich ceny po protestach mieszkańców). Tabor jest czysty i raczej nowoczesny, a podróżowanie bezpieczne, choć należy uważać na kieszonkowców.

Naszym zdaniem najlepiej Barcelonę zwiedza się pieszo, jednak jeśli musimy skorzystać z przejazdu, najczęściej wybieramy metro i kupujemy bilety T-10. Warto dopasować rodzaj biletu i środek transportu do planu Twojej podróży. Poniżej prezentujemy informacje, które – mamy nadzieję – Ci w tym pomogą.

Jaki środek komunikacji wybrać?

Najwygodniejszą opcją przemieszczania się po Barcelonie jest metro, które biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką powierzchnię miasta (niewiele ponad 100 km2) ma gęstą sieć. Czasami przystanki są zlokalizowane na tyle blisko siebie, że jeśli masz do pokonania dwie czy trzy stacje lepiej jest po prostu się przespacerować, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że czasami podziemne korytarze wydają się nie mieć końca (przesiadka na stacji Sants z ciężką walizką jest wyzwaniem). Metrem bez problemu dojedziesz do największych atrakcji turystycznych miasta. Jeśli potrzebujesz szybko pokonać większy dystans, a jesteś w pobliżu stacji kolejowej, skorzystanie z pociągu podmiejskiego pozwoli Ci zaoszczędzić kilka minut. Autobusem wygodnie dojedziesz do miejsc, do których nie doprowadzono jeszcze linii metra.

Metro

Barcelona ma obecnie dziewięć linii metra oznaczonych literą L, numerem linii oraz danym kolorem. Stacje bardzo łatwo rozpoznać w przestrzeni miasta – są oznaczone czerwonym rombem z białą literą M. Przy wejściu na stację znajdziemy oznaczenie linii metra, które przez nią przebiegają. Przy każdym wejściu umieszczony jest plan metra oraz mapa pokazująca wyjścia z danej stacji.

Większość stacji jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stacje, które nie posiadają wind i innych ułatwień to:

L1: Plaça de Sants, Espanya, Urquinaona, Clot
L3: Espanya, Vallcarca
L4: Maragall, Verdaguer, Urquinaona, Jaume I, Ciutadella/Vila Olímpica
L5: Virrei Amat, Maragall, Verdaguer, Plaça de Sants

Na peron dostaniemy się przechodząc przez bramki, w których musimy skasować bilet. Czas naszej podróży liczony jest od momentu przejścia przez bramkę. Jeśli nie posiadamy biletu, możemy kupić go w automatach na stacji. Dzieci do lat 4 podróżują bezpłatnie.

Barcelońskie metro jest świetnie oznaczone. Przy zejściu na peron zobaczymy tabliczki informujące o kierunku przejazdu oraz stacjach, na których zatrzyma się metro.

Godziny otwarcia:

poniedziałek – czwartek: 5:00 – 24:00*
piątek: 5:00 – 2:00*
sobota: od 5:00, metro kursuje przez całą noc
niedziela: do godziny 24:00*

*godzina odjazdu ostatniego pociągu ze stacji początkowej danej linii

W okresie świąt (noc z 23 na 24 czerwca, święto dzielnicy Gràcia, święto La Mercè i w sylwestra) metro kursuje całą noc.

Plan metra, pociągów FGC, pociągów podmiejskich i linii tramwajowych znajdziesz tutaj: KLIK.

Pociągi FGC i Rodalies de Catalunya

Podziemną sieć uzupełniają linie Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) oraz Rodalies de Catalunya, które dodatkowo zapewniają także przejazdy do miejscowości poza Barceloną. Linie pociągów FGC oznaczone są literą S oraz cyfrą. Główne stacje, z których odjeżdżają to Catalunya (linie prowadzące na północny-zachód miasta) oraz Espanya.

Pociągi Rodalies de Catalunya oznaczono literą R i numerem linii. W Barcelonie obsługują one dziesięć stacji, w tym centralnie położoną stację Catalunya (jedna z głównych stacji przesiadkowych miasta) i dworzec kolejowy Barcelona-Sants. Jedna z linii umożliwia nam także bezpośredni dojazd do lotniska (R2 Nord).

Więcej o dojeździe na lotnisko w Barcelonie przeczytasz tutaj.

Na pociągi te można zakupić bilety na pojedynczy przejazd. O ile posiadasz odpowiedni bilet, możesz przesiadać się między metrem z pociągami. Więcej na ten temat piszemy w dalszej części artykułu.

Bilety można zakupić w automatach na stacjach.

W przypadku stacji przesiadkowych obsługiwanych zarówno przez pociągi, jak i przez metro, odjazdy FGC, pociągów Rodalies de Catalunya oraz metra odbywają się z osobnych peronów.

Połączenia pociągami Rodalies de Catalunya wyszukasz tutaj.

Rozkład jazdy pociągów FGC znajdziesz tutaj.

Autobusy

Zasady podróżowania autobusami różnią się od tych powszechnie przyjętych w Polsce, ale spokojnie – wszystko poniżej wyjaśniamy!

Pamiętajmy, że jeśli do przystanku zbliża się autobus, do którego chcemy wsiąść, musimy dać kierowcy sygnał ręką. W innym przypadku może zdarzyć się, że, o ile na przystanku nikt nie planował wysiadać, kierowca nie zatrzyma się, co niestety mieliśmy okazję przetestować na sobie.

Do autobusów wsiadamy zawsze pierwszymi drzwiami od strony kierowcy (w przypadku autobusów z czterema drzwiami możemy wsiąść pierwszymi lub drugimi drzwiami). Gdy chcemy wysiąść, musimy z odpowiednim wyprzedzeniem nacisnąć czerwony przycisk. Gdy autobus zatrzyma się, naciskamy dodatkowo guzik do otwierania drzwi. Pamiętajmy, że wysiadamy wyłącznie jednymi z dwóch tylnych drzwi.

Bilety należy skasować przy wsiadaniu do autobusu. Najlepiej mieć go już ze sobą, ale w ostateczności możemy zakupić go w automacie (płatność kartą) lub, w przypadku braku automatu, u kierowcy (płatność gotówką, najlepiej odliczoną). Na pojedynczy przejazd autobusem obowiązują takie same bilety jak na metro, więc lepiej zakupić je z wyprzedzeniem w automatach na stacjach metra.

Plan linii autobusowych dostępny jest tutaj.

Autobusy nocne

Nocą przejazdy autobusowe obsługuje Nitbus. Przez miasto przebiega 18 nocnych linii, które łączą się na Plaça Catalunya, będącym przystankiem przesiadkowym. Tutaj znajdziesz plan nocnych linii. W lewym górnym rogu umieszczono plan Plaça Catalunya z zaznaczonymi miejscami odjazdu poszczególnych autobusów. 

Tramwaje

Tramwaje pełnią w Barcelonie bardziej funkcję uzupełniającą i zapewniają połączenie z podmiejskimi miejscowościami. Istnieją dwie sieci o nazwach Trambaix i Trambesòs, które łącznie tworzy sześć linii oznaczonych literami T oraz liczbą.

Rodzaje biletów

W Barcelonie możemy korzystać z systemu transportu zbiorowego, co oznacza, że w ramach jednej podróży możemy wykonać trzy przesiadki. W pierwszej strefie, w której znajduje się miasto Barcelona, nasza podróż może trwać maksymalnie 75 minut od momentu skasowania biletu. Przykład: jeśli w ciągu 75 minut przesiądziemy się z metra na autobus, a później na pociąg, zostanie to potraktowane jako jedna podróż. Za każdym razem musimy skasować bilet, jednak dopóki nie przekroczymy tego czasu lub dopuszczalnej liczby przesiadek nie zostanie nam z niego odliczona druga podróż. Co istotne, jeśli ponownie skasujemy bilet w metrze czy autobusie tej samej linii lub będziemy chcieli wracać, system potraktuje to jako drugą, niezależną podróż i skasuje nam drugą podróż (jeśli mamy karnet na określoną liczbę przejazdów). 

Ważne: nie wszystkie bilety uprawniają do korzystania z systemu transportu zintegrowanego. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze bilety z perspektywy turysty uprawniające do przejazdów w pierwszej strefie. W przypadku podróży poza Barcelonę należy obliczyć, ile stref pokonamy i wykupić odpowiedni bilet. Na końcu artykułu umieszczamy przydatne linki – jeden z nich prowadzi do planu stref wokół Barcelony.

Bilet pojedynczy (bitllet senzill) – uprawnia jedną osobę do jednej podróży metrem lub autobusem, jest ważny przez dwie godziny od momentu skasowania w przypadku podróży metrem (możemy przesiadać się na stacjach przesiadkowych na inne linie metra) i do końca trasy wybranej linii w przypadku przejazdu autobusem. Bilet nie jest ważny w systemie transportu zintegrowanego (nie możemy się przesiadać między różnymi środkami transportu). Nie jest ważny na przejazd do i z lotniska. Cena: 2,20 €.

T-Dia (bilet jednodniowy) – uprawnia jedną osobę do korzystania z nielimitowanej liczby przejazdów dowolnymi środkami transportu, bilet obejmuje transport zintegrowany. Cena: 8,60 €.

T-10 – karnet uprawniający do odbycia 10 podróży, podczas których w okresie 75 minut możemy trzykrotnie zmienić środek transportu w ramach transportu zintegrowanego. Może być używany przez więcej niż jedną osobę (wówczas kasujemy bilet tyle razy, ile podróżuje na nim osób i musimy jechać razem do końca podróży). Nie może być używany w przypadku podróży metrem na i z lotniska, ale możemy go użyć jadąc z lotniska pociągiem (wiemy, że to dość skomplikowane, ale wszystko jasno opisujemy tutaj). Jest to jeden z najpopularniejszych i najkorzystniejszych cenowo biletów, zwłaszcza przy okazjonalnych przejazdach. Z tych biletów korzystamy najczęściej podczas naszych podróży. Cena: 10,20 € (jeden przejazd kosztuje nas zatem jedynie 1,02 €).

Bilet pojedynczy na FGC – uprawnia jedną osobę do odbycia jednej podróży wyłącznie pociągami FGC. Cena: 2,20 €.

Bilet pojedynczy Rodalies de Catalunya – uprawnia jedną osobę do odbycia jednej podróży wyłącznie pociągami Rodalies de Catalunya. Ważny przez dwie godziny od momentu skasowania. W przypadku podróży z lub na lotnisko musimy wykupić bilet na cztery strefy (4,20 €). Cena w strefie pierwszej: 2,20 €.

Karta Hola BCN! – karta uprawniająca do nielimitowanych podróży w obrębie miasta Barcelona, jest także ważny na trasie Barcelona – lotnisko. Dostępne są karty na różną liczbę dni: 2 (48h), 3 (72h) , 4 (96h) i 5 dni (120h), które zachowują ważność przez określoną liczbę godzin od momentu skasowania. Ceny wynoszą: 15 € (2 dni), 22 € (3 dni), 28,50 € (4 dni) i 35 € (5 dni). Kupując kartę przez internet otrzymujemy 10% zniżki. Na podanego przez nas maila dostaniemy wówczas unikalny kod, który posłuży nam do odebrania karty na dowolnej stacji metra. Karty można kupić na tej stronie.

Jeśli planujemy więcej przejazdów, karty te są atrakcyjną opcją, jednak biorąc pod uwagę stosunkowo niewielkie dystanse między wieloma zabytkami i urokliwe uliczki, które możemy odkryć podczas spacerów zastanówmy się, czy faktycznie będziemy jej potrzebować.

Bilet lotniskowy (Bitllet aeroport) – bilet uprawniający do jednej podróży między stacjami Aeroport T1 i Aeroport T2 a dowolną stacją metra. Nie uprawnia do podróży w systemie transportu zintegrowanego. Cena: 4,60 €.

Gdzie kupić bilety?

Najwygodniejszym sposobem jest kupno biletów w automatach zlokalizowanych na stacjach metra i stacjach kolejowych. Za bilety możemy zapłacić kartą lub gotówką. Punkty sprzedaży działają także w centrach informacji i obsługi klienta TMB (główny operator transportu publicznego w Barcelonie). W autobusach możemy zakupić bilet w automacie (kartą) lub, w przypadku braku automatu, u kierowcy (gotówką, najlepiej odliczoną).

Przydatne linki:

Zdjęcie: Tony Hisgett